Zaparowane reflektory samochodowe – jak sobie z nimi poradzić?

Jedną z kluczowych cech, jaką powinny odznaczać się lampy samochodowe, jest nienaganna przejrzystość klosza. To między innymi od niej zależy efektywność pracy reflektorów, odpowiednie parametry emitowanego światła, a tym samym bezpieczeństwo na drodze. Częstym problemem negatywnie wpływającym na tę kwestię jest jednak gromadzenie się pary wodnej wewnątrz lampy – kłopot, z którym choć raz musiał zmierzyć się niejeden kierowca. Dlaczego reflektory parują? Czy zaparowany klosz zawsze oznacza usterkę? Jak poradzić sobie z taką sytuacją?

Dlaczego lampy w samochodzie parują?

Przyczyną parowania reflektorów samochodowych jest gromadzenie się w ich wnętrzu wilgoci, która pod wpływem ciepła wydzielanego przez żarówki skrapla się i osadza na kloszu. To zaś powoduje zauważalne ograniczenie siły światła lamp oraz ich zasięgu, a tym samym znacznie obniża bezpieczeństwo podczas jazdy. Co więcej, wilgoć zgromadzona wewnątrz reflektora może też uszkodzić jego elektrykę, skracając żywotność komponentu, a także zwiększając ryzyko zwarcia, niebezpiecznego dla układu elektroniki samochodowej.

Najczęstszą przyczyną gromadzenia się wilgoci w lampach jest ich nieszczelność, będąca wynikiem wyeksploatowania albo uszkodzenia. Problem może więc leżeć choćby w:

  • zniszczonych uszczelkach,
  • uszkodzonym, rozszczelnionym kloszu (np. z powodu kolizji),
  • starym, skruszałym kleju,
  • niedrożności otworów wentylacyjnych, odpowiadających za cyrkulację powietrza w lampach.

Warto jednocześnie pamiętać, że zaparowane reflektory nie muszą koniecznie oznaczać usterki. Pojawienie się skroplonej pary na kloszu jest bowiem naturalnym zjawiskiem przy korzystaniu z auta zimą, gdy temperatura wewnątrz lampy znacznie przewyższa tę na zewnątrz. Zaparowane reflektory czasem pojawiają się też po wyjechaniu z myjni – w obu przypadkach naturalna para powinna jednak samoistnie zniknąć po kilku minutach.

Jak naprawić zaparowane reflektory samochodowe?

Poradzenie sobie z problemem zaparowanych lamp zwykle wymaga ich demontażu, aby zlokalizować przyczynę gromadzenia się wilgoci, a następnie ją usunąć. Działania naprawcze mogą zaś obejmować, zależnie od powodu parowania, oczyszczenie otworów wentylacyjnych, dokręcenie lub wymienienie uszczelek albo wymianę kleju. Niejednokrotnie samodzielna naprawa lamp samochodowych może jednak okazać się wyzwaniem, a czasem doprowadzić wręcz do ich uszkodzenia, co z kolei poskutkuje koniecznością kosztownego zakupu nowych. Lepszym pomysłem jest więc skorzystanie z pomocy ekspertów – w Car Light Studio zajmiemy się regeneracją zaparowanych reflektorów, przywracając im doskonały stan techniczny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *